;

Novinky

Virtuálna realita môže pomôcť v liečbe autizmu

28.6.2019 | E-health Všetky špecializácie

Hranie hier vo virtuálnej realite ako kľúčový nástroj v liečbe ľudí s neurologickými chorobami typu autizmus, schizofrénia či Parkinsonova choroba? Ukazuje sa, že nová technológia pomáha týmto pacientom posunúť ich vnímanie času a tým prispieť k zlepšeniu zdravia.

Porucha vnímania času

Schopnosť presného vnímania toku času je podľa spoluautora štúdie Séamase Weeche jednou zo základných schopností potrebných na interakciu s okolitým svetom. U niektorých jedincov sú však vnútorné hodiny zle nastavené, čo spôsobuje poruchy vnímania a konania týchto osôb. Tento problém sa typicky vyskytuje u ľudí trpiacich autizmom. Séamas Weech dodáva, že ich štúdia pomáha získať náhľad do problematiky vnímania času a súčasne sa tiež pokúša o rekalibráciu vnímania času v mozgu.

Štúdia vo virtuálnej realite

Výskum vedcov z University of Waterloo zahŕňal celkovo 18 žien a 13 mužov s normálnym zrakom, bez zmyslových, muskuloskeletálnych a neurologických porúch. Pre potreby štúdie bola použitá hra pre virtuálnu realitu zvaná Robo Recall. Výskumníci merali schopnosť vnímania času najprv pred zadaním úloh v hre a potom po ich dokončení. V rámci kontroly niektorí účastníci tiež plnili úlohy mimo virtuálnej reality, napríklad boli vyzvaní na hod loptou.

Budúcnosť virtuálnej reality?

Pobyt vo virtuálnej realite bol spojený s rýchlejšou odozvou účastníkov v rámci plnenia úloh, a to  približne o 15 %. Štúdia tak poskytuje cenný dôkaz o tom, že vnímanie času je flexibilné a virtuálna realita ponúka potenciálny nástroj na rekalibráciu času v mozgu. Výskumníci si ako ďalší cieľ kladú zistiť, ako dlho účinky vydržia a či sú tieto signály pozorovateľné v mozgu. Pre vývoj klinickej aplikácie je totiž nutné vedieť, či účinky vydržia v rámci minút, dní alebo dokonca týždňov.

(holi)

Zdroje:

  1. Virtual Reality could be Used to Treat Autism. eHealthNews.eu. Publikované 29. marca 2019. Dostupné na http://www.ehealthnews.eu/research/5798-virtual-reality-could-be-used-to-treat-autism.
  2. Bansal A., Weech S., Barnett-Cowan M. Movement-Contingent Time Flow in Virtual Reality Causes Temporal Recalibration. Scientific Reportsvolume 9, Article number: 4378 (2019). doi:1038/s41598-019-40870-6.

Dalšie novinky

Vyhledávání

Kvíz týždňa

Štvrtok 02.05.2024

Kardiovaskulární prognóza u nealkoholového postižení jater se steatózou

reklama

Kalendář

Po
Ut
St
Št
Pi
So
Ne

Partneri